ایران: مرگ 2 زن ایرانی در هر روز زیر تیغ جراحی های زیبایی

دردسرهای زیباتر شدن: جراحی زیبایی همچنان قربانی می‌گیرد.

در ایران جراحی‌های زیبایی چند سالی است در کنار دیگر اقلام لوکس وارد سبد خانوار خانواده‌ها شده و در کنار هزینه‌های زیادی که به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، عوارض زیادی نیز به دنبال داشته و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمز، رییس اسبق انجمن جراحان پلاستیک کشور در گفتگو با یکی از روزنامه‌های اقتصادی صبح کشور اعلام کرده که 50 درصد پرونده‌های موجود در دادسراها مربوط به عمل‌های زیبایی بوده و 15درصد پرونده‌های مذکور شکایت از افرادی است که پزشک نیستند و با تبلیغات گمراه‌کننده اقدام به جذب مشتری و عمل‌های زیبایی می‌کنند و این موضوع در ابعادی گسترده بروز خطاهای پزشکی و متعاقب آن صدمات بدنی را دامن می‌زند. البته این گونه خطاها در عمل‌های زیبایی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که مکان‌های انجام عمل جراحی از مهم‌ترین آنها است. وی معتقد است که مرگ و میر، آسیب‌های جدی جسمی ‌و روحی و صرف هزینه‌های سرسام آور از جمله مهم ترین عوارض است. گروهی از بیماران بدون مطالعه و بررسی دقیق تنها به توصیه دوستان و آشنایان یا به خاطر چشم و هم‌چشمی‌ به پزشکان مراجعه می‌کنند که این دسته از بیماران بعد از عمل جراحی یا در طول درمان گرفتار عارضه‌های دیگر می‌شوند.

خطر مرگ
عبدالرضا کردی، استاد دانشگاه تهران دو سال پیش با اشاره به افزایش تمایل افراد به انجام جراحی زیبایی، می‌گوید: «هر روز به طور میانگین دو زن در ایران زیر تیغ جراحی‌های زیبایی جان خود را از دست می‌دهند.» وی پایین بودن اعتماد به نفس، وجود فضاهای مجازی در جامعه، بی‌هویت شدن آدم‌های مجازی، پایین آمدن کیفیت زندگی و افزایش کمیت آن را از مواردی ذکر کرد که گرایش به نیازهای کاذب در جامعه به‌ویژه در میان نسل جوان را سبب شده است. آماری که کردی اعلام کرد را می‌توان تنها آمار اعلام شده در این زمینه دانست. البته ‌این نوع جراحی‌ها تنها به یک قشر منحصر نشده بلکه پیر و جوان، فقیر و غنی و تحصیل کرده و بی سواد را تحت تاثیر قرار داده به نحوی که سه سال پیش خبری مبنی بر فوت همسر یکی از مسوولان کشوری زیر تیغ جراحی زیبایی از نوع لیپوساکشن منتشر شد که این موضوع می‌تواند گواه بر همه‌گیر شدن این نوع جراحی‌ها باشد.

زیبایی‌هایی که گران تمام می‌شود.
در یکی از پرونده‌های موجود در دادسراهای پزشکی آمده است؛ زن جوانی که برای برداشتن چربی‌های بدنش، خود را به تیغ جراحی سپرده بود، پس از عمل لیپوساکشن جان باخته است. شوهر این زن درباره مرگ همسرش به بازپرس دادسرا گفته حدود هفت سال پیش با همسرم ازدواج کردم، او پس از دو بار زایمان، از اینکه به شدت چاق شده بود، احساس نارضایتی می‌کرد، سرانجام به اتفاق همسرم به کلینیک پزشک به اصطلاح متخصص زیبایی رفتیم و پزشک هم به همسرم گفت چربی‌های بدن شما زیاد است و باید با سوزن برداشته شود. بعد هم قرار شد با دریافت چهار میلیون تومان این عمل را انجام دهد، همه چیز در مدت یک ساعت آماده شد و همسرم به اتاق عمل رفت؛ اما با گذشت چهار ساعت از او خبری نشد، تا اینکه پزشک جراح با دستپاچگی نزد من آمد و گفت بیمار باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، سپس با آمبولانس او را به بیمارستان منتقل کردند اما همسرم پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

چند ماه پیش نیز رسانه‌ها خبر از آن دادند که یک متخصص گوش و حلق و بینى به علت قصور در جراحى زیبایى باشکایت پنج تن از بیمارانش به پرداخت دیه محکوم شد. این پزشک یکى از بیمارانش را هفت بار تحت عمل جراحى قرار داده بود اما بینى دختر دانشجو به طور کامل از بین رفت. به همین علت او بینى خود را هفت بار دیگر به تیغ جراحان سپرد. این دختر که گلناز نام دارد، گفت:«از مدت‌ها پیش وسوسه شده بودم، بینى‌ام را عمل کنم. یکى از دوستانم که از تصمیم من با خبر شده بود، نشانى یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینى را در اختیارم گذاشت و گفت: «جراحى زیبایى این پزشک از هر نظر قابل تأیید است.» بنابراین پس از دریافت وقت پیشى به مطب وى رفتم. آقاى دکتر پس از انجام معاینات لازم، زمان عمل جراحى در مطبش را تعیین کرد. یک هفته پس از عمل جراحى وقتى پانسمان بینى‌ام را باز کردم، متوجه‌ هاله‌اى از کبودى در اطراف وروى بینى‌ام شدم. اما پزشک جراح گفت که این کبودى‌ها، به زودى از بین می‌رود و هیچ جاى نگرانى نیست. چند روز بعد به دلیل آنکه شکل بینى‌ام به همان صورت باقى مانده بود، دوباره به پزشکم مراجعه کردم. این بار او سعى کرد تا کبودى‌هاى روى بینى‌ام را بر طرف کند اما ناگهان بخشى از پوست ومحل جراحى کاملاً کنده شد. در همین هنگام پزشک چاره‌اى اندیشید. او در یک عمل جراحى دیگر عصب گوش چپم را به بینى‌ام پیوند زد اما این راه حل هم کارساز نشد. به‌ این ترتیب او مرا پنج بار دیگر به بهانه‌هاى گوناگون تحت عمل جراحى قرار داد. سرانجام، پس از یک سال به دلیل آنکه درمان‌هاى این پزشک بى نتیجه مانده و ظاهر صورتم نیز به شدت به هم ریخته بود، تصمیم گرفتم تا به پزشک دیگرى مراجعه کنم. پزشک با تجربه، پس از معاینه ام گفت که پزشک پیشى نوک بینى ات را بیش از اندازه نازک کرده که همین عمل به قطع عصب بینى و کنده شدن آن انجامیده است.» این دختر جوان ادامه داد: «سرانجام پزشک معالج فعلى‌ام نیز طى هفت بار جراحى قسمتى ازاستخوان بازوى راستم را به بینى‌ام پیوند زد. حال آنکه براى بهبودى کامل هم باید هشت بار دیگر جراحى شوم.» مشابه چنین پرونده‌هایی در دادسرای جرایم پزشکی و دادگاه‌های عمومی ‌و جزایی زیاد است.

تمایل افراد به انجام جراحی زیبایی در جامعه ما بسیار زیاد شده و روز به روز در حال گسترش بیشتری است. جوانان و نوجوانان به سبب گرایش‌ها و اقتضای سنی خود و با صرف هزینه‌های گزاف و قبول عواقب جسمی، روانی و حتی جانی درصدد کسب مقام بهتر در این مسابقه زیبایی هستند. حدود ?? درصد بیمارانی که بینی‌شان را عمل می‌کنند، دچار مشکل تنفسی می‌شوند و اگر در جریان یک جراحی بینی اشتباهی رخ دهد و تیغ جراحی لحظه‌ای دچار انحراف شود، بیمار تا پایان عمر با مشکلات تنفسی روبه رو خواهد شد. مشکلات تنفسی، خواب آلودگی، خواب منقطع، خستگی و خشکی دهان به هنگام بیدار شدن از جمله عوارض یک اشتباه کوچک در عمل جراحی بینی است. پزشکان ایرانی چندی پیش در کنگره جراحان گوش، حلق و بینی اعلام کردند که به دلیل تبلیغات زیاد و تمایل فراوان افراد به انجام عمل جراحی تعداد متقاضیان زیبایی بینی در ایران بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان است. اما آنچه که جای سوال است سکوت مسوولان در قبال آمارهای مرگ و میر متقاضیان جراحی زیبایی است، آماری که از 120 تا730 نفر در سال ذکر شده و اعلام شفاف آن و اطلاع رسانی درباره عواقب جراحی‌های زیبایی بینی می‌تواند به کاهش چشم‌گیر حجم انبوه متقاضیان این اعمال منجر شود.